maandag 16 juni 2008

Ding 21: Aquabrowser My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi


In de begeleidende tekst bij dit 'ding' staan een paar zinnen die me uit het hart zijn gegrepen:
"De grote vraag die je bij alle 'dingen' kunt stellen is: “wat heb je persoonlijk nu aan al die dingen en - net zo interessant - wat kunnen bibliotheken er nu mee?”

"het hart van de collectie: de catalogus": daar is het voor mij ooit begonnen: collectie en catalogus!

"In een titelbeschrijving hebben de titel, de auteur, de uitgever en het jaar van uitgave altijd een vaste plaats en dat vinden catalogiseerders en computers fijn."
Jaha, zie vorige opmerking.

Een kijkje in de Ann Arbor District Library catalogus is heel veel spannender dan een kijkje in de goeie, ouwe kaartcatalogus. En de 1e generatie geautomatiseerde catalogi. Dit kunnen we uitbuiten.
Bibliotheek Hengelo heeft ook my discoveries. Ik heb een account gemaakt en mijn eerste lijstje is ..... vakantie. Ik ben er alleen nog niet achter hoe ik lijstjes van anderen kan vinden, maar dat komt nog wel. Ik ben dol op lijstjes met boeken en informatie erover die je direct kunt aanklikken.

1 opmerking:

Diane zei

ha Meg,

ik weet nog niet of er al andere lijstjes zijn en dan moeten ze ook openbaar zijn. Ik had ook een lijstje gemaakt, maar nog niet gekeken of ik die terug kon vinden.