maandag 9 juni 2008

Ding 18: Catalogiseer je boekenkast met Library Thing

De introductie van dit ding is veelbelovend: Houd je van boeken?
Ja, ik houd van boeken en ook van boeken lezen en dus heb ik een persoonlijk account aangemaakt. Daar vind je nu een willekeurige greep uit mijn boekenkast.
Is dit leuk? Ja, hier word ik enthousiast van. Ik ben altijd in voor suggesties en ik vond het ook aardig te lezen wat anderen van 'mijn' boeken vinden. De populariteit van mijn boekenkast verschilt nogal.
Dat Schaduw van de wind van Zafon met stip op één staat verbaast mij niet. Ik heb het boek twee jaar terug gekocht voordat we op vakantie gingen, niet gehinderd door enige voorkennis. Ik had niets over dit boek gehoord of gelezen, maar was onmiddelijk verkocht toen ik op de achterflap de eerste regels las:
'In het oude centrum van Barcelona ligt het Kerkhof der Vergeten Boeken. Hoofdpersoon Daniel Sempere wordt door zijn vader, weduwnaar en boekhandelaar, meegenomen naar deze geheimzinnige, verborgen wereld van verhalen.'
Daarna was het in één ruk uitlezen! Naderhand heb ik de critici over dit boek gehoord, maar dat maakte allemaal niets meer uit. Als je het nog niet gelezen hebt: doen!


Er is ook een uitschieter aan de onderkant: 'Op zoek' van Amy Bloom. Twee recensies kwam ik bij toeval tegen en beide waren zo lovend dat het me een aankoop waard leek. En ik ben niet teleurgesteld. Dit boek is in een compleet andere stijl geschreven dan Schaduw van de wind. Sprak het laatste boek mij aan vanwege de prachtige, poetische, verhalende manier van schrijven, het eerste kenmerkt zich juist door een zeer directe, onopgesmukte schrijfstijl. Dit boek heeft geen woord teveel. 'Op zoek' gaat over de zoektocht, dwars door Amerika, van een Russische joodse vluchtelinge naar haar vermeende overleden dochter.
...En zo kan ik nog uren doorgaan.

2 opmerkingen:

Diane zei

leuk lijstje,
wist je dat je librarything ook kunt embedden in je blog?
Ziet er best grappig uit

Monic zei

Heb ik toch gedaan? Zie links op mijn blog. Of bedoel ke iets anders. Dit is wel een ding om je op uit te leven!